Onze reis duurde 4 uur langer door zowel treinstoringen in Nederland als in Duitsland. De Zwitserse treinen reden gelukkig wel strak volgens de planning.
Ik had op 5 april bij NS internationaal de tickets online gekocht: 1e klas retour Den Haag Centraal - Zürich à €211,98; terugreis a € 163,98. Dit was incl. zitplaatsreservering op de lange stukken in de ICE in Duitsland.
Er was toen nog best veel keuze en we kozen deze verbinding: Vertrek uit Den Haag om 08:49; aankomst Zürich 18:00.
Terugreis: vertrek uit Zürich: 11:59, aan in Den Haag: 21:11. Maarten zou vanaf Nijmegen naar Venlo reizen, waarvandaan we samen verder reisden.
De dag voor vertrek kreeg ik al een mail dat ik beter over Utrecht kon reizen ipv over Eindhoven. Er zouden bussen rijden tussen Rotterdam en Breda.
Toen ik echter om 08:00 al op Den Haag stond (49 minuten te vroeg!) bleek de trein van 08:10 naar Eindhoven gewoon te rijden.
Ik stapte in en constateerde dat we Rotterdam voorbij reden zonder problemen, maar in Breda moest iedereen uitstappen. Een half uur later zou er weer een trein komen. Die marge had ik, dus dit leek geen probleem. Maar helaas: die trein kwam 10 minuten te laat binnen en daardoor miste ik in Eindhoven de trein naar Venlo. (2 minuten overstaptijd)
Maarten stond in Venlo te wachten en regelde daar bij het loket een nieuwe reservering voor de Duitse trein op de trajecten Düsseldorf-Mannheim en Mannheim-Zürich. We zouden nu om 20:00 uur aankomen in Zürich. Dat was nog wel te doen. Dat wijzigen ging eigenlijk best makkelijk!
Om 13:05 in plaats van 12:05 vertrokken we vol goede moed met de trein vanuit Venlo naar Düsseldorf. Daar kwamen we aan om 14:09. We hadden hier 37 minuten overstaptijd en lunchten met koffie (M) en misosoep (ik). (plaatje 1)
Onze trein naar Mannheim vertrok volgens plan om 14:46. In Mannheim zouden we 7 minuten overstaptijd hebben en om 16:46 verder reizen naar Zürich. Maar helaas deze trein stond ergens vast, hoorden we, en had een vertraging van meer dan 2 uur! Ik had eerst niet door dat je naar de rode cijfers moest kijken om te berekenen hoe laat de trein aan zou komen. 120, betekent dus 120 minuten = 2 uur te laat. (plaatje 2)
We wachtten hier bijna een uur op een vol perron. Gelukkig konden we toen mee met de TGV tot Karlsruhe. (zie plaatje 3)
Hier zouden we mooi kunnen overstappen op de trein naar Basel SBB van 18:24 maar deze trein reed niet.
We moesten nu echt lang wachten op een volgende trein.
Gelukkig gaf een conducteur ons op een klein printje het reisplan van een ingelaste trein van Basel Bad naar Basel SBB en een mooie aansluiting naar Zürich.
Om 20:19 vertrok de trein naar Basel Bad. Om 20:25 in Basel SBB.
Maar de trein was 3 minuten te laat en we haalden de geplande aansluiting niet (plaatje 4)
Iedereen rende de trein uit, wij erachteraan naar spoor 6. Roltrap op en roltrap af.
Om 20:37 zaten we in de trein naar Zürich, waar we om 21:49 aankwamen.
Daar namen we de trein naar Chur van 22.12. We stapten om 22:58 over in Ziegelbrücke voor het laatste ritje naar Näfels-Mollis waar we om 23:07 aankwamen.
In plaats van 19:07, onze aankomsttijd als alle treinen op tijd hadden gereden. 4 uur te laat dus.
Het was fijn dat ik al deze tips had geïnstalleerd:
NS - FahrPlaner (Duitsland) - SBB (Zwitserland)
We liepen in een kwartier in het donker naar ons Airbnb adres aan de Hinterdorfstrasse 34 in Mollis. (maps).
Daar was het even zoeken naar het sleutelkastje, de code invoeren, maar toen konden we eindelijk naar binnen.